#2 – O perfekcjoniźmie

| 0

 

W tym odcinku mówię o tym, jak radzić sobie w sytuacji, kiedy sama jesteś swoim najgorszym krytykiem. A konkretnie, kiedy:

 

  • Ciągle czujesz się „nie dość” – nie dość dobra, nie dość mądra, nie dość ładna i tak dalej.
  • Odsuwasz wiele spraw na później i lęk wstrzymuje cię przed działaniem. Albo czekasz z robieniem tego, czego chcesz na moment, kiedy będziesz „jakaś”.
  • Trudno ci docenić siebie, swoje osiągnięcia, jesteś wobec siebie bardzo wymagająca i masz do siebie wiele pretensji.
  • Trudno ci znaleźć dla siebie słowa otuchy, kiedy cos nie wyszło.
  • Jeżeli coś się nie udaje zawsze szukasz winy/przyczyny w sobie i złościsz się na siebie.
  • Czujesz się gorsza od innych, jakaś taka nieudana, jakbyś się nie nadawała.
  • Brakuje ci wewnętrznej aprobaty. Kiedy opinia innych jest pozytywna to unosisz się w powietrzu, gdy nie, masz depresję.
  • Czujesz lek, że inni cię odrzucą, wyśmieją, że twoje pomysły są głupie.
  • Nie wierzysz w swoje siły, możliwości, i czasem masz wrażenie, że nie zasługujesz, albo że ci się nie uda.
  • Pracujesz ponad siły nie dbając o swoje potrzeby, bierzesz na siebie nadmierne zobowiązania i odpowiedzialność.
  • Pomagasz, opiekujesz się, albo bardzo angażujesz, a potem jesteś niedoceniona.
  • Uzależniasz swoje poczucie wartości i akceptację od swoich osiągnięć w życiu i od działań, jakby samo to, że jesteś, to było mało.

 

To jest odcinek o perfekcjonizmie. Zanim pomyślisz, że to ciebie nie dotyczy, bo wcale nie jesteś zbyt porządna ani obsesyjnie dokładna, to posłuchaj.

 

Perfekcjonizm to jedno z najbardziej popularnych zjawisk w naszej kulturze. Jest go dużo więcej niż ci się wydaje,  a jego podłożem jest głęboko ukryte przekonanie, że taka jaka jesteś, nie wystarczasz i musisz dać czy mieć coś ekstra, aby być kochana.

 

Więc jeśli odnajdujesz siebie w tym przekonaniu lub w kilku punktach powyżej, to możliwe, że w tym podcaście usłyszysz o sobie coś, czego się nie spodziewałaś.

W pierwszej części podcastu opisuję 5 objawów perfekcjonizmu, natomiast w drugiej możesz posłuchać co robić, żeby wydostać się ze szponów wiecznej samokrytyki i poczuć się lepiej.

Autorem muzyki do podcastu „Pokochaj Całą Siebie” jest David Wasyłek.